Leks 2: Klöören an taalen
Det schochst dü üüb detheer sidj
Paul an Emma sat bi jo aran mä Tofel üüb a raasen. Fjauer jongen spele futbaal. Widjer beeften spele trii kaninken an fiiw kaater. An wat smok san dön aacht flenerken üüb a bloosen faan dön brons kaatstörter.
sid 6 - 7
Snaake auer det bilj
So küd fraagen tu det bilj ütjsä. Wat küd ham diarüüb swaare?
Wat schochst dü üüb det bilj? |
Ik sä ... |
Wat för en klöör hee Tofel / haa dön baaler / dön ruusen / dön flenerken ... |
Tofel as brün ... |
Wat för en klöör meest dü lefst? |
Ik mei lefst green / güül ... |
Wat för en klöör mei dan bruler / din saster liis? |
Man bruler / min saster mei hal ... |
Wat för en klöör meest dü ei liis? |
Ik mei … ei liis. |
Wat för en klöör hee din kaat / dan fögel? |
Min kaat as suart. |
Hü ual beest dü? |
Ik san ... juar ual. |
Hü ual as Paul / Emma? |
Paul as ... / Emma as ... juar ual. |
Hüföl haasen / kaater / jongen / autos / ruusen ... schochst dü üüb det bilj? |
Ik sä fjauer haasen ... |
Hüföl knooken hee Tofel? |
Tofel hee … knooken. |
Mäenöler snaake
Tuharke
Du ens wat!
Heer skääl dü wat du:
Moole en bruket bilj, brük diartu ale klöören, wat dü heest!
Teel a lampen / wönger / stekduusen uun a klas!
Fertel, wat för en klöör det hüs faan din aalern hee!
Spalen, liitjin, riimen
Diese beiden Zählspiele eignen sich gut zum Stundeneinstieg.
Variante 1: Ian – tau – trii
Alle Kinder stehen in einem Kreis oder bilden eine Kette.
Mit einem Impuls geben die Schüler/innen Zahlen weiter.
Das erste Kind klatscht mit dem zweiten mit beiden Händen zusammen und gibt ihm die 1 weiter. Das zweite gibt dem dritten auf die gleiche Weise die 2 weiter, das nächste die 3 …
In der nächsten Runde fängt das letzte Kind in der Reihe an und die Zahlen werden rückwärts weitergegeben: 10, 9, 8 …
Das Ganze soll möglichst flüssig und schnell gehen.
Variante 2: Hood – skoler – knöbian - fet
Die Schüler/innen stehen frei im Raum, so dass sie sich bewegen können. Alle klopfen und zählen gemeinsam:
- erster Durchgang: Alle klopfen mit beiden Händen auf den Kopf und zählen dabei von 1 bis acht. Dann auf die Schulter, dann aufs Knie, dann auf die Füße. Jedes Mal wird von 1 bis 8 gezählt.
- zweiter Durchgang: von 1 bis 4
- dritter Durchgang: von 1 bis 2
- vierter Durchgang: alles auf 1
- dann heben alle die Arme in die Luft und rufen laut „jooo!“
Das Ganze soll möglichst flüssig und schnell gehen.
Riimen
- Klöören (Fryske Taal Rotunde, Dial 1, hrsg. vom Nordfriisk Instituut, Bredstedt 2002, S. 10.10)
Liitjin
- 1, 2, 3, … (Auersaat faan Enken Tholund, wiis: Traditional, faan’t CD „Üüs letj kaat het Miine. Skuuljongen faan Söleraanj schong mä Enken Tholund an Diana Jeß“)
- Ian an tau an trii (Fryske Taal Rotunde, Dial 2, hrsg. vom Nordfriisk Instituut, Bredstedt 2002, S. 12.5)
- Taalenliitje (Tekst: Enken Tholund, üüb’t wiis faan „Bruder Jakob“)
- Klöörenliidje (Tekst an wiis: Eiken Michelsen, faan’t CD „Üüs letj kaat het Miine. Skuuljongen faan Söleraanj schong mä Enken Tholund an Diana Jeß“)
Leesestak
Wurden tu detheer sidj (wurdenrak)
Heer jaft det en liist mä wurden för al dön saagen, wat üüb det bilj tu sen san, an uk mä wurden, diar brükt wurd, am auer det bilj tu snaakin.
Det kön wi nü (Kompetenzen)
- fering wurden eftersnaake
- dön fering wurden för klöören an ianfach taalen keen
- riimen apsai (mä ölern tup an uk alianing)
- üüb fraagen en kurt uunswurd du
- ferstun, wat a skuulmääster sait